PKP PLK i ZUE podpisały umowę na modernizację linii 49 Śniadowo – Łomża. Dzięki inwestycji mieszkańcy 60-tysięcznej Łomży po przeszło 30 latach odzyskają dostęp do pociągów pasażerskich. Zakończenie inwestycji, zgodnie z harmonogramem programu Kolej Plus, ma nastąpić do roku 2029, jednak pociągi mają zacząć kursować jeszcze w trakcie prac – w przyszłym roku.
Zarządca infrastruktury zakłada, że korzystanie ze stacji będzie możliwe już w trakcie trwania inwestycji, rok po rozpoczęciu prac (w 2026 r.). To jeden z efektów przeprowadzonego w ubiegłym roku
przeglądu założeń inwestycji. Będzie to zatem najwcześniej oddana do użytku (choć częściowo) inwestycja programu Kolej Plus. Powrót pociągów będzie oznaczał dla mieszkańców dodatkowe możliwości komunikacji i perspektywy rozwoju.
Samorząd województwa zapłaci tylko 15%– Linia kolejowa do Łomży ponownie ożyje, a mieszkańcy Łomży niebawem odzyskają kolej. To impuls do rozwoju regionu. Chcemy, aby mieszkańcy mogli jak najszybciej skorzystać z powrotu pociągów, dlatego umożliwimy im to jeszcze w trakcie trwania prac, już w przyszłym roku – powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
– Na inwestycji zyska zarówno 60 tysięcy mieszkańców Łomży, jak również gminy położone przy kolejowej trasie. PLK SA przygotują infrastrukturę, z której korzystać będzie regionalny przewoźnik finansowany przez samorząd, a także wrócą
pociągi dalekobieżne – stwierdził wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.
Docelowo pociągi między Łomżą i Łapami pojadą
z maksymalną prędkością 80-120 km/h. Średni czas przejazdu z Łomży do Białegostoku, po zakończeniu wszystkich robót i uzyskaniu niezbędnych zezwoleń, ma wynieść ok. 1 h 35 min.
ZUE: Już ponad 1,4 mld zł w kontraktach
– Wartość zamówienia podstawowego oraz wynikającego z prawa opcji wynosi 329,1 mln zł netto (404,8 mln zł brutto). Wartość samej oferty podstawowej to 298,5 mln zł netto (367,1 mln zł brutto). Termin realizacji zadania to 48 miesięcy – informuje w komunikacie prasowym wykonawca modernizacji, ZUE. Jak podkreśla, wraz z podpisaniem umowy
backlog [tzn. wartość zamówień w trakcie realizacji – przyp. RK] Grupy ZUE zwiększył się do poziomu 1,4 mld zł.
15% kwoty na realizację inwestycji będzie pochodziło z budżetu samorządu województwa podlaskiego. Resztę pokryje budżet pastwa i zarządcy infrastruktury kolejowej.
Elektryfikacja? Kwestia dalszej przyszłościPodstawowy zakres to modernizacja całej linii 49 Łomża – Śniadowo (17 km). Na tym odcinku zostaną wymienione tory i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Odbudowana zostanie stacja w Łomży oraz przystanek osobowy w Kozikach. Powstaną też dwa nowe przystanki – Śniadowo Łącznica i Konarzyce. Natomiast na trasie od Śniadowa do Łap (ok. 60 km linii) zostaną zmodernizowane przystanki: Kulesze Kościelne i Czachy Kołaki oraz stacja Sokoły. Zakres podstawowy zamówienia przewiduje też odbudowę łącznicy w Śniadowie od strony Białegostoku w kierunku Łomży. Dzięki temu odcinkowi o długości około kilometra będzie możliwy ruch pociągów bez konieczności zmiany czoła składów na stacji w Śniadowie. Na stacjach Czarnowo-Undy i Czerwony Bór ma zostać zbudowany nowy układ torowy.
Część umowy objęta prawem opcji (do realizacji po ewentualnym uzyskaniu dodatkowego finansowania) to m. in. prace torowe w Śniadowie oraz na stacji Czerwony Bór. Taki kształt projektu to efekt przeprowadzonych analiz oraz ustaleń z wnioskodawcą, czyli Urzędem Marszałkowskim Województwa Podlaskiego. Pod uwagę brano także wnioski samorządów lokalnych oraz realne możliwości finansowe. Już w kolejnych latach
może nastąpić elektryfikacja trasy, z której poprzedni zarząd PKP PLK
zrezygnował w roku 2023.
Ostatni regularny pociąg pasażerski odjechał z Łomży w 1993 r.
O historii połączenia piszemy szczegółowo tutaj.