Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Kolej Plus do Łomży: Jest umowa z wykonawcą

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
22-04-2025
Ostatnia modyfikacja:
22-04-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Kolej Plus do Łomży: Jest umowa z wykonawcą
fot. PKP PLK
PKP PLK i ZUE podpisały umowę na modernizację linii 49 Śniadowo – Łomża. Dzięki inwestycji mieszkańcy 60-tysięcznej Łomży po przeszło 30 latach odzyskają dostęp do pociągów pasażerskich. Zakończenie inwestycji, zgodnie z harmonogramem programu Kolej Plus, ma nastąpić do roku 2029, jednak pociągi mają zacząć kursować jeszcze w trakcie prac – w przyszłym roku.

Zarządca infrastruktury zakłada, że korzystanie ze stacji będzie możliwe już w trakcie trwania inwestycji, rok po rozpoczęciu prac (w 2026 r.). To jeden z efektów przeprowadzonego w ubiegłym roku przeglądu założeń inwestycji. Będzie to zatem najwcześniej oddana do użytku (choć częściowo) inwestycja programu Kolej Plus. Powrót pociągów będzie oznaczał dla mieszkańców dodatkowe możliwości komunikacji i perspektywy rozwoju.

Samorząd województwa zapłaci tylko 15%

– Linia kolejowa do Łomży ponownie ożyje, a mieszkańcy Łomży niebawem odzyskają kolej. To impuls do rozwoju regionu. Chcemy, aby mieszkańcy mogli jak najszybciej skorzystać z powrotu pociągów, dlatego umożliwimy im to jeszcze w trakcie trwania prac, już w przyszłym roku – powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

– Na inwestycji zyska zarówno 60 tysięcy mieszkańców Łomży, jak również gminy położone przy kolejowej trasie. PLK SA przygotują infrastrukturę, z której korzystać będzie regionalny przewoźnik finansowany przez samorząd, a także wrócą pociągi dalekobieżne – stwierdził wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.

Docelowo pociągi między Łomżą i Łapami pojadą z maksymalną prędkością 80-120 km/h. Średni czas przejazdu z Łomży do Białegostoku, po zakończeniu wszystkich robót i uzyskaniu niezbędnych zezwoleń, ma wynieść ok. 1 h 35 min.

ZUE: Już ponad 1,4 mld zł w kontraktach

– Wartość zamówienia podstawowego oraz wynikającego z prawa opcji wynosi 329,1 mln zł netto (404,8 mln zł brutto). Wartość samej oferty podstawowej to 298,5 mln zł netto (367,1 mln zł brutto). Termin realizacji zadania to 48 miesięcy – informuje w komunikacie prasowym wykonawca modernizacji, ZUE. Jak podkreśla, wraz z podpisaniem umowy backlog [tzn. wartość zamówień w trakcie realizacji – przyp. RK] Grupy ZUE zwiększył się do poziomu 1,4 mld zł.

15% kwoty na realizację inwestycji będzie pochodziło z budżetu samorządu województwa podlaskiego. Resztę pokryje budżet pastwa i zarządcy infrastruktury kolejowej.

Elektryfikacja? Kwestia dalszej przyszłości

Podstawowy zakres to modernizacja całej linii 49 Łomża – Śniadowo (17 km). Na tym odcinku zostaną wymienione tory i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Odbudowana zostanie stacja w Łomży oraz przystanek osobowy w Kozikach. Powstaną też dwa nowe przystanki – Śniadowo Łącznica i Konarzyce. Natomiast na trasie od Śniadowa do Łap (ok. 60 km linii) zostaną zmodernizowane przystanki: Kulesze Kościelne i Czachy Kołaki oraz stacja Sokoły. Zakres podstawowy zamówienia przewiduje też odbudowę łącznicy w Śniadowie od strony Białegostoku w kierunku Łomży. Dzięki temu odcinkowi o długości około kilometra będzie możliwy ruch pociągów bez konieczności zmiany czoła składów na stacji w Śniadowie. Na stacjach Czarnowo-Undy i Czerwony Bór ma zostać zbudowany nowy układ torowy.

Część umowy objęta prawem opcji (do realizacji po ewentualnym uzyskaniu dodatkowego finansowania) to m. in. prace torowe w Śniadowie oraz na stacji Czerwony Bór. Taki kształt projektu to efekt przeprowadzonych analiz oraz ustaleń z wnioskodawcą, czyli Urzędem Marszałkowskim Województwa Podlaskiego. Pod uwagę brano także wnioski samorządów lokalnych oraz realne możliwości finansowe. Już w kolejnych latach może nastąpić elektryfikacja trasy, z której poprzedni zarząd PKP PLK zrezygnował w roku 2023.

Ostatni regularny pociąg pasażerski odjechał z Łomży w 1993 r. O historii połączenia piszemy szczegółowo tutaj.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKP PLK: Umowa na projekt nowej linii Zegrze – Przasnysz

Infrastruktura

PKP PLK: Umowa na projekt nowej linii Zegrze – Przasnysz

inf. pras. PKP PLK 31 marca 2025

Nie będzie linii kolejowej Konin – Turek

Infrastruktura

Nie będzie linii kolejowej Konin – Turek

Jakub Rösler 18 lutego 2025

Kolej Plus już 3 mld złotych droższa, a to nie koniec. Co dalej?

Infrastruktura

Budowa nowych linii do Bogumiłowa i Wielunia ruszy w 2027 r.

Infrastruktura

Jest umowa na projekt rewitalizacji linii z Bielska-Białej do Skoczowa

Infrastruktura

Długotrwałe uzgodnienia ws. Kolej Plus do Końskich

Infrastruktura

Zobacz również:

PKP PLK: Umowa na projekt nowej linii Zegrze – Przasnysz

Infrastruktura

PKP PLK: Umowa na projekt nowej linii Zegrze – Przasnysz

inf. pras. PKP PLK 31 marca 2025

Nie będzie linii kolejowej Konin – Turek

Infrastruktura

Nie będzie linii kolejowej Konin – Turek

Jakub Rösler 18 lutego 2025

Kolej Plus już 3 mld złotych droższa, a to nie koniec. Co dalej?

Infrastruktura

Budowa nowych linii do Bogumiłowa i Wielunia ruszy w 2027 r.

Infrastruktura

Jest umowa na projekt rewitalizacji linii z Bielska-Białej do Skoczowa

Infrastruktura

Długotrwałe uzgodnienia ws. Kolej Plus do Końskich

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5